Jesus

DEN STORE HISTORIEN

                                                       Kjente Personer
Når vi skal minnes kjente personer, begynner vi gjerne med fødselen. Men vi stopper jo ikke der. Vi minnes også deres liv og død.

Når vi nå skal minnes Jesu fødsel for over 2000 år siden, må vi også tenke på hva som siden skjedde med han.

tre-langstilkede-roede-roser-3

JESU LIV   OG DØD.   OPPSTANDELSE  OG HIMMELFART

Gjennom evangeliene i Bibelen kan vi følge Jesu fra fødsel til død. I evangeliene leser vi også at ham sto opp fra de døde og ble tatt opp til himmelen.

Her har jeg i korte trekk skrevet hans historie.

Jesu fødsel far forutsagt i Det gamle testamentet, blant annet skriver profeten Jesia 700 år før
«Se, en jomfru skal bli med barn; hun skal føde en sønn og gi ham navnet Immanuel.» (Jes.7,14)

Maria, som var forlovet med Josef fikk besøk av engelen Gabriel. Han sier at hun ved Den Hellige Ånd skal bli med barn. Hun skal føde en gutt som er «Den høyestes sønn.» I en drøm fikk også Josef besøk av en engel som sa at barnet skulle hete Jesus. Det betyr Gud frelser.

jesubarnet-hos-maria

Jesus blir født i Betlehem. Det skjedde i forbindelse med den første skatte – innskrivningen i de romerske provinsene Syria og Judea.
De vise menn fra Østen kommer og hyller det nye barnet, og gir kongelige gaver: Gull, røkelse og Myrra.

Kong Herodes forsøker å drepe barnet, og befaler att alle barn under 2 år i traktene rundt Betlehem skal drepes. Josef blir i en drøm varslet om faren og de flykter med barnet til Egypt. De vender tilbake når faren er over og bosetter seg i byen Nasaret i Galilea.

Jesus vokser opp og lærer seg Josefs yrke som snekker (eller tømmermann). Ved 12-årsålderen har Jesus lange samtaler med de lærde i Templet.

Da han var ca. 30 år blir han døpt av døperen Johannes i Jordanelven. Da åpnes himmelen over han, Den Hellige Ånd kom til han som en due og det lød en røst fra himmelen: «Dette er min sønn, den elskede. I ham har jeg min glede» (Matt.3,17.
Etter dåpen ble han drevet ut i ørkenen av Ånden, hvor han var i 40 dager og ble han ble fristet av Satan uten å gi etter for fristelsene.

Jesus forkynte om Guds rike, kranglet med prester og andre lærde, helbredet syke, drev ut onde ånder og gjorde mange andre undre.
Blant alle de som fulgte han, valgte han ut 12 disipler. De sendte han ut «og ga dem makt til å drive ut ånde ånder og helbrede all sykdom og plage»

Efter cirka 3 års virke red Jesus inn i Jerusalem på et esel og folket møtte han med jubel: De ropte: «Hosianna! Velsignet være han som kommer, i Herrens navn, han som er Israels konge!» (Joh.12,13)


Da han var ca. 33 år, ble han dømt til døden og døde på korset. Han stod opp fra de døde tredje dagen etter korsfestelsen.
I 40 dager etter oppstandelsen var han sammen med disiplene «og talte med dem om det som hørte Guds rike til» (Ap.1)


org264-001

Deretter ble han tatt opp til himmelen. Slik fortelles det: «Da de stod og stirret opp mot himmelen og så etter ham idet han drog bort, stod med ett to menn i hvite klær foran dem og sa: «Galileere, hvorfor står dere og ser opp mot himmelen? Denne Jesus som ble tatt opp til himmelen fra dere, han skal komme igjen på samme måte som dere har sett ham fare opp til himmelen.»  (Ap.1)

Jesus_himmelfart

Om Jesu døds betydning står det slik:

«Men han ble såret for våre overtredelser
og knust for våre misgjerninger.
Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred,
ved hans sår har vi fått legedom.
Vi fór alle vill som sauer,

        vi vendte oss hver sin vei.
Men skylden som vi alle hadde,
lot Herren ramme ham.»
Jes. 53.

kristusfigur-1