tømmerstokker

Bære frukt

Kjære Gud. I dag så jeg noe som gjorde meg litt trist. Ved stien jeg gikk lå noen nedhuggede trær. Nei, jeg ble ikke trist av å se disse trærne, men de fikk meg til å  tenke på noe du skriver i Boka di.
En lignelse handler om et tre i en have som ikke bærer frukt. Det står der til ingen nytte. Da sier hageeieren at det skal hugges ned. Men gartneren ber om at det må få stå enda ett år. Han lover at han skal stelle ekstra godt med treet for at det skal bære frukt neste år. «Hvis det ikke nytter kan det hugges ned»

Herre jeg skjønner at denne lignelsen gjelder meg. Jeg vil jo så gjerne bære de frukter du venter, og som det står om i Boka:
Kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse” (Gal.5,22
Som du ser er det ikke rare greiene med meg. Hva skal jeg gjøre? Jeg har tatt meg sammen «tusen» ganger uten noe særlig bedring. Men, når jeg sitter og tenker og leser om dette igjen, ser jeg jo at det ikke er mine frukter det handler om, men dine. Jeg skal jo ikke produsere dem, men «bare» bære dem.
Minnes du har sagt at når vi er mye sammen med Jesus, Sønnen din, vil han være «gartneren» som steller slik med meg at jeg kan bære frukt i det nye året.

blue_divider

Kjære fru Statsminister.
Godt nytt år. Jeg ble glad da jeg leste at du trodde og håpet på et liv etter døden.
Jeg må fortelle om et opphold på Retreatstedet Tomasgården. Der har hvert rom navn. Jeg bodde på Håp. Det fikk meg til å tenkte på hva slags håp jeg har. Ja, det er mange, blant annet at barn og barnebarn må få et godt liv og at jeg og mine får ha god helse.
Slike håp har sin grunn i mine ønsker og planer. Det kristne håp om evig liv er heldigvis tuftet på noe som er sikkert og fast.
Med fare for å bli belærende må jeg minne deg, meg og andre om barnelærdommen:
«Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg.» (Joh.14,6)
Han, og bare Han, har sonet for alle våre synder og åpnet veien og er veien til Gud og til himmelen. Derfor kan hver den tror på han få evig liv.
Kjære Erna Solberg.  Takk for god og varm nyttårstale. Lykke til som regjeringssjef, det må vel være landets vanskeligste og viktigste jobb. Vi møtes vel ikke her, men ber og håper at vi møtes der.

HJEMME I HIMLEN SKAL INGEN MER GRÅTE. HERREN SKAL SELV TØRKE TÅRENE AV. HJEMME I HIMLEN SKAL INGEN MER SØRGE.  INGEN SKAL DØ ELLER LEGGES I GRAV.

Første vers av sangen «Hjemme i Himlen» av Leonard Gudmundsen. Hele sangen finner du her på bloggen. Se i kategorien   Trygg tro øverst på blå linjen.